Deutsche Telekom heeft een sterke groei in de Verenigde Staten moeten bekopen met een lagere winstgevendheid. Het Duitse telefonieconcern zag de omzet in het eerste kwartaal met 8 procent op jaarbasis toenemen tot 14,9 miljard euro. De brutowinst, geschoond voor eenmalige posten, daalde echter met 4 procent tot 4,1 miljard euro. Dat meldde het moederbedrijf van T-Mobile donderdag.

De winstdaling is grotendeels toe te schrijven aan de hoge kosten die Deutsche Telekom maakte om nieuwe Amerikaanse abonnees binnen te halen. Dat leverde per saldo wel 2,4 miljoen nieuwe klanten op, waarvan 1,3 miljoen met een abonnement. Onder de streep stond met 1,8 miljard euro wel een drie keer zo hoge nettowinst als een jaar eerder, maar dat was te danken aan de verkoop van een belang.

Ondanks de lagere winstgevendheid sprak topman Tim Höttges van Deutsche Telekom van ,,een succesverhaal” in de VS. ,,Het besluit om onverschrokken te investeren in die markt, was een schot in de roos”, stelde hij. Het bedrijf gaat er vanuit dat de omzet die nieuwe klanten opleveren uiteindelijk opweegt tegen de kosten.

Bestaande klanten

In Nederland zag T-Mobile de brutowinst in het eerste kwartaal stijgen tot 148 miljoen euro. De omzet bleef stabiel op 393 miljoen euro, ondanks de verkoop van internetaanbieder Online.nl. Dat was te danken aan een toename van de inkomsten uit mobiel dataverkeer met ruim een derde.

Volgens directeur Mark Klein van T-Mobile Nederland staat de markt nog steeds onder druk. ,,De verschuiving naar data in de gemiddelde inkomsten per klant is bemoedigend, maar dit kan de dalende inkomsten uit bellen en sms’en niet compenseren'', zei hij. Het bedrijf zal zich ook de komende tijd met name richten op behoud van bestaande klanten.

Deutsche Telekom handhaaft zijn prognoses voor heel 2014. De brutowinst voor eenmalige posten komt naar verwachting uit op 17,6 miljard euro, tegen 17,4 miljard euro in 2013.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl